Σε ποια ηλικία μπορούν οι γονείς να βάλουν δεύτερη ξένη γλώσσα στα παιδιά τους;

Έχετε δει φαντάζομαι παιδάκια που ακόμη δεν πηγαίνουν σχολείο αλλά μιλούν δύο γλώσσες, συνήθως σε περιπτώσεις που ο ένας γονιός είναι άλλης εθνικότητας.

Εντυπωσιάζεστε ή φοβάστε μήπως μπερδευτούν και δεν μπορούν να διαχωρίσουν ποια είναι ποια; Εντάξει, μπορεί να μην μιλούν τόσο καλά και τις δύο γλώσσες και να μπερδεύουν κάποιες λεξούλες, έχουν όμως συνηθίσει να ακούνε και τις δύο μαζί και φαίνεται ότι μαθαίνουν και πολύ εύκολα, χωρίς κόπο.

Λέμε λοιπόν γενικότερα, ότι το παιδί μπορεί να μάθει μία ξένη γλώσσα από την προσχολική ηλικία, όσο και αν αυτό τρομάζει τους γονείς.
Γιατί η προσχολική ηλικία είναι η πιο κατάλληλη για να μάθει το παιδί σας μία ξένη γλώσσα;

Τα προνήπια και νήπια, δεν μαθαίνουν μέσω της γραφής και της ανάγνωσης όπως τα παιδιά του δημοτικού, αλλά με έναν πολύ πιο διασκεδαστικό τρόπο – το παιχνίδι. Μην μου πείτε ότι δεν είναι ευχάριστος τρόπος; Καθώς παίζουν μεταξύ τους, αρχίζουν και μαθαίνουν σαν παιχνιδάκι λεξούλες, για παράδειγμα, να μετράνε, πως λένε τα ζωάκια που παίζουν, τα χρώματα, κλπ, τραγουδάκια και γενικότερα ο τρόπος μάθησης είναι καθαρά βιωματικός.

Επίσης, στην ηλικία αυτή, τα παιδιά είναι σαν στεγνά σφουγγαράκια και απορροφούν πολύ πιο εύκολα ότι υπάρχει στο περιβάλλον τους. Πόσο μάλιστα μία γλώσσα, που την ακούν ξανά και ξανά – και ας μην ξέρουν αν είναι η μητρική τους ή όχι. Βρίσκονται στην ηλικία όπου η μίμηση είναι στα …φόρτε της, αυτό και μόνο βοηθάει να «πιάσουν» και την προφορά πολύ πιο σωστά αλλά και να οργανώσουν μέσα στο μικρό τους κεφαλάκι τις πληροφορίες, όπως και όλα τα γλωσσικά ακούσματα.

Άλλος ένας λόγος είναι ότι όλη τους η προσοχή επικεντρώνεται στο παιχνίδι όπως ανέφερα παραπάνω. Άρα δεν υπάρχει άγχος, αγωνία αν θα γράψουν την λεξούλα σωστά… Προσοχή βέβαια, μην πάρετε δασκάλα για να μάθει στο μικρό σας μία ξένη γλώσσα και το υποχρεώσετε «να κάνει μάθημα» γιατί εκεί ίσως φύγει από το παιχνίδι της μάθησης και μπει σε άλλη διαδικασία, που είναι νωρίς ακόμη.
Στο δημοτικό

Αν το παιδί σας πηγαίνει δημοτικό, καλύτερα να μην το φορτώσετε από την πρώτη δημοτικού και με την ξένη γλώσσα, εφόσον θα μάθει να γράφει τη μητρική του γλώσσα και να την διαβάζει σωστά. Μπορεί να το μπερδέψει και να το κουράσει αλλά και να το αγχώσει και να μην θέλει να μάθει τίποτα – να λειτουργήσει δηλαδή όλο αυτό αρνητικά στο παιδί και να «σιχαθεί» το σχολείο και ότι έχει σχέση με αυτό, πόσο μάλλον αν δυσκολεύεται και δεν τα καταφέρνει…

Και πάλι, δεν θα αρχίσει να μαθαίνει γραμματική, ορθογραφία, ανάγνωση από τόσο νωρίς, εφόσον σκοπός είναι να αρχίσει να εξοικειώνεται με τις λέξεις και την προφορά. Έχει χρόνια μπροστά του να μάθει και τα υπόλοιπα…

Βέβαια, μην ξεχνάμε πως ένα παιδί μπορεί να αναπτύξει το λεξιλόγιό του, όσο ο γονιός του μιλάει όλο και περισσότερο και χρησιμοποιεί και ο ίδιος ένα πιο πλούσιο λεξιλόγιο, μέσα από παραμύθια, παιχνίδια με καρτούλες, τραγούδια και οτιδήποτε χρησιμοποιεί τον προφορικό λόγο.
Τέλος, αν εσείς γνωρίζετε μία ξένη γλώσσα, μπορείτε να του λέτε λεξούλες από την μικρή του ηλικία και να τα βάλετε σιγά σιγά στην διαδικασία. Όλα αυτά όμως με έναν παιχνιδιάρικο τρόπο!

ΠΡΟΣΟΧΗ: Μην συγκρίνετε το παιδί σας ακόμη και αν το διδυμάκι του (στα δίδυμα) δείχνει «να παίρνει» πιο εύκολα την γλώσσα και να μαθαίνει πιο γρήγορα. Μην ξεχνάμε πως δεν είναι όλα τα παιδιά ίδια και πως το καθένα θέλει τον χρόνο αλλά και τον τρόπο του!

Μαρίνα Μόσχα
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σ∈ξουαλικής Υγείας

olagiatingunaika.gr


Share on Google Plus

0 σχόλια: